کانون‌های مساجد ظرفیت‌های عظیمی برای ثبت تاریخ و فرهنگ مردم یزد به شمار می‌روند
کانون‌هاي مساجد ظرفيت‌هاي عظيمي براي ثبت تاريخ و فرهنگ مردم يزد به شمار مي‌روند
مدیرمرکز اسناد و کتابخانه‌های ملی یزد؛

کانون‌های مساجد ظرفیت‌های عظیمی برای ثبت تاریخ و فرهنگ مردم یزد به شمار می‌روند

زارع با اشاره به اهميت توجه به تاريخ شفاهي و همچنين فرهنگ مردم يزد گفت: کانون‌هاي مساجد مي‌توانند گام‌هاي موثري در ثبت فرهنگ و تاريخ اين استان بردارند.
شناسه خبر : 42906 تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۱:۱۸

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) از یزد، «سعید زارع» مدیرمرکز اسناد و کتابخانه های ملی استان یزد در دیدار با «محسن رستگاری» سرپرست ستاد هماهنگی کانون های مساجد یزد با اشاره به ظرفیت های مردمی این نهاد گفت: کانون های مساجد به عنوان یکی از ظرفیت های مردمی عظیمی است که می تواند در زمینه ثبت تاریخ و فرهنگ مردم این استان موثر باشد.

وی بیان کرد: با توجه به حضور کانون های مساجد در بسیاری از مساجد استان، می توانیم در راستای ارائه فعالیت های مرکز اسناد در مساجد فعال شد و در زمینه ثبت اسناد تاریخی حاضر در مساجد و همچنین ثبت تاریخ شفاهی مساجد گام برداشت.

زارع گفت: کانون های مساجد به عنوان نهادی مردمی است که ما در مرکز اسناد می توانیم ارتباط و بدنه مردمی خود را تقویت کنیم و در جهت رسالت ثبت اسناد و تاریخ استان فعالیت کنیم.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی یزد بیان کرد: ما در کشور علی رغم این که عقبه و پیشینه بسیار طولانی همراه با فرهنگ و تمدن هستیم، بسیار کم کار کرده ایم و بایستی با برنامه ریزی در جهت ثبت آن گام برداریم.

زارع ادامه داد: رسالت اسنادی ما در سه حوزه اهدایی، انتقالی و آرشیو شفاهی است که می توانیم با استفاده از ظرفیت مساجد در این زمینه بسیار فعال عمل کنیم تا بتوانیم اصالت و هویت خود را ثبت و تقویت کنیم.

وی گفت: اکنون بیش از 7 میلیون و 800 هزار برگ سند درا ین مرکز نگهداری می کنیم و همچنین از 400 نفر نیز ثبت تاریخ شفاهی را داشته ایم که گنجینه ارزشمندی است که می توانیم از آن استفاده کنیم.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی یزد بیان کرد: ما از بستر اسناد نیز می توانیم جهاد تبیین را دنبال کنیم که با توجه به این که مساجد نیز خاستگاه انقلاب هستند ما می توانیم بر اساس مولفه های ملی و مردمی در راستای جهاد تبیین در جامعه گام برداریم.